Wednesday 4 July 2012

aku sewaktu dulu....

anak kampung ku anak kampung...:) aku adalah anak jati Kelantan...lahir di sebuah kampung yang indah dan permai...dilitupi pepohon hutan dan pemandangan sawah padi yang menghijau mendamai fikiran....KBCD adalah kampungku....sebuah kampung yang tidak besar dari segi geografinya tp diwarnai dengan penduduk yang baik-baik dari segi pekertinya.......disinilah bermulanya kehidupanku sebagai seorang insan....diwaktu kecilku..aku suka mengikut ayahku ke sawah...menangkap ikan adalah rutin harianku ketika itu...sangat seronok bila mengenangkan kembali....selut sawah sudah sebati dengan diriku....tiap-tiap kali musim menuai padi...seakan-akan pesta bagi kami golongan muda ketika itu....kami ramai-ramai akan keluar ke sawah....sambil membawa "SENJATA" masing-masing...aku selalunya akan membawa serkup(jerkak) dan satu bekas ikan yang diperbuat daripada jaring...ada juga di kalangan kawan ku yang datang dengan membawa buluh dan kayu...tujuannya cuma satu...menangkap ikan beramai-ramai...haha...kami akan mengikut dibelakang mesin padi...ada juga yang menunggu di penjuru sawah...x kurang juga yang berada di atas mesin padi dan terjun jika terlihat kelibat ikan....disamping menangkap ikan..kami juga menangkap burung padang seperti burung ruak dan burung "aye me"(x tau bahasa standart orang panggil ape...):P
 
aku pernah juga beberapa kali dapat tangkap burung masa musim menuai...perasaan sangat gembira ketika itu...menayang burung yang ditangkap kat kawan-kawan lain...hahaha....sangat seronok...dikala hujung minggu ayah sering membawa aku pergi mengeringkan air di kawasan sawah...tujuannya sama juga..untuk menangkap ikan...hahaha...boleh dikatakan aku dengan ikan sawah memang x boleh dipisahkan ketika itu...kami akan membawa sebuah mesin pengepam air bersama...setelah memilih kawasan sawah yang sesuai dan mempunyai banyak ikan...barulah kami memulakan operasi menyedut air keluar....selalunya aku dan kawan aku Hafiz ditugaskan untuk menjaga lopak tempat penghadang air kerana takut ikan melompat keluar....perasaan teruja tatkala melihat ikan menjengah di permukaan air...terasa nak terjun tangkap terus je...tapi apakan daya kena tunggu air kering dulu kerana susah menangkap ikan di air yang dalam...lagipun ikan-ikan ini akan lari bersembunyi kalau dikacau ketika air masih banyak...pernah sekali aku melihat ikan haruan yang berpura-pura mati...serius nampak seperti sudah mati...ini kerana hanya kepala sahaja yang kelihatan...jika tidak diperhatikan dengan teliti kita akan menyangka itu adalah tengkorak ikan haruan padahal keseluruhan badannya terbenam dalam selut@lumpur sawah...SUBHANALLAH...sungguh hebat ciptaan Allah s.w.t...walaupun tidak mempunyai akal...ikan ini tahu bagaimana hendak menyelamatkan dirinya....

kenangan di kampung amat bermakna bagi diriku...banyak mengajar erti susah payah kehidupan...menjadi manusia yang lebih matang....



 kampungku...:)









 



4 comments: